PUNTJES OP DE I

training voor dynamisch en ontwikkelingsgericht schrijfonderwijs
voor leerkrachten en professionals groep 1 t/m 4

Puntjes op de i

ontwikkelingsgericht schrijfonderwijs

Zit je soms ook met je handen in het haar als je kijkt naar het schrijf-teken-knutsel-knipwerk van de kindern in je groep? Heb je ook zoveel vragen omtrent de beste voorbereiding op het schrijven?  Wat kan je nu beter wel en wat niet aanbieden? Waarom is het toch voor veel kinderen zo moeilijk om hun pen gewoon vast te houden.

Ontdek in de PUNTJES OP DE I net als Anna en Manon: schrijven is veel meer dan je pengreep!

Het is een complexe vaardigheid, welke we op steeds jongere leeftijd zijn gaan aanbieden. In hoeverre sluit dit aan op het neurologische en motorische niveau van het kind? En welke rol speelt dit in de vaak zo lastige overgang van groep 2 naar 3?

Leren is meer dan het resultaat van de cito. Gelukkig zien steeds meer onderwijsmensen dat dat klopt. En ontdekken de waarde van prikkelverwerking, als basis voor leren. Als basis voor aandacht. Als basis voor complexe vaardigheden. Zoals schrijven een complexe vaardigheid is. Dat vraagt heel wat van het brein. Van de zintuigen. Van de samenwerking tussen lijf en brein. Zorg dat dat op orde is! Wil je daar tijdens je lessen als leerkracht mee? Dan kan de PUNTJES OP DE I zomaar de training zijn die antwoord geeft op jouw vragen!

Wat is er nodig om tot schrijven te komen? Wat maakt schrijven tot een complexe vaardigheid en welke basis is nodig? Is er een samenhang tussen school- en schrijfrijpheid ?

Met welke activiteiten bereid je het kind nu echt voor op het gaan schrijven? Welk schrijfgerei is ondersteunend? Wat is de relatie tussen schrijven en de specialisatie van de hersenhelften.

En natuurlijk gaan we in op de vraag der vragen: wat is nu wijsheid rondom schrijven? Moet een kind nog wel leren schrijven? En juist wel, of juist niet aan elkaar? En start dat in groep 1, 2 of 3?

We gaan verkennen hoe en welk het aanbod beter aansluit bij de ontwikkeling van het kind.

De modules bestaan uit een dynamische afwisseling van theorie en ervaren. Hetgeen wat geleerd wordt, kan onmiddellijk in de klas gebruikt worden. Je werk wordt nog leuker: omdat je de theorie aangeboden krijgt, weet je waarom je wat doet en sluit je nog beter op de behoefte van het kind aan. En aansluiten op de behoefte van het kind betekent kinderen die met  plezier aan de slag gaan!

Het is praktisch en zit boordevol leuke spelideeën. Ontdek hoe je als leerkracht het kind kan helpen om ontwikkelingsgericht en dus leesbaar, vlot en op tempo leert schrijven. 

Voor:

leerkrachten, rt-ers, ib-ers, ondersteuners, assistenten

Wanneer:

  • 3 dagdelen van 14.30 tot 17.30
  • nieuwe data voor 2023 volgen binnenkort

Prijs:

€425,00 excl. btw

Goed om te weten:

  • Training is op prachtige locatie in Doorn
  • Je kunt gemakkelijk voor de deur parkeren
  • Natuurlijk ontbreekt de goodie-bag 🙂 niet
  • Met iedere module kun je de volgende dag gelijk actief aan de slag!
Heb je als leerkracht, rt-er, assistent of ondersteuner behoefte aan  “DE PUNTJES OP DE i” en wil je graag een helder beeld op het schrijven?
Dit heb je na de training in huis:

Een genuanceerd beeld op het schrijfonderwijs

Inzicht in de ontwikkeling van lichaamsmotoriek, handmotoriek en prikkelverwerking

Kennis omtrent het schrijven, de schrijfhouding en schrijfgerei

Praktische tools en activiteiten, welke het schrijven en de schrijfhouding stimuleren

Zicht op neurologische ontwikkeling van het jonge kind:
  • De invloed hiervan op de overgang van kleuter naar onderbouw.
  • Aanbod gebaseerd op onderliggende aspecten van het schrijfonderwijs